בהמשך לפסיקת העליון שהתקבלה לפני כשבועיים…

Spread the love

בהמשך לפסיקת העליון שהתקבלה לפני כשבועיים, לפיה אם תחויב במזונות ילדיה כאשר הם נמצאים במשמורת משותפת וגילם עולה על שש שנים, יצא פסק דין בבית הדין באר שבע, המסביר מדוע ההלכה הזו מעוותת ועלולה להביא אימהות וילדים לחרפת רעב.

דייני בית הדין הרבני בבאר שבע, מתחו ביקורת נוקבת על התקדים שקבע בית המשפט העליון בסוגיית המזונות, נאמר על ידם כי בניסיון לתקן עיוות נוצר עיוות נוסף העלול להביא לשבר.

במרכז פסק הדין עמדו זוג הורים שהתגרשו בשנת 2014, ולהם שני ילדים, ההורים קבעו בהסכם שהאב ישלם מזונות על סך 3,800 ₪ וכי משמורת הילדים תיוותר בידי האם,  ולאב נקבעו זמני שהות. בהמשך הדרך קבעו הצדדים ביניהם על משמורת משותפת. מכאן האב תבע לביטול המזונות.

האב נימק בכתב התביעה כי האחריות ההורית של שני הצדדים משותפת כמו גם השתכרותם, ולכן עליהם לחלוק באופן שווה את הוצאות הילדים.

האם מצידה סירבה לבקשת האב בטענה כי היא נושאת בעול הכלכלי של הילדים למרות התוספת של זמני השהות עם האב. לדברי האם, כל פנייה הקשורה לילדים מופנית אליה ולכן היא נושאת בעיקר העול.

בפתח הדיון הבהירו דייני בית הדין הרבני את עמדתם בנושא : " ביה"ד מציין כי טענת האב לא באה בחלל ריק אלא היא המשך למגמות שונות המנסרות בחלל האוויר, שהן הפוכות מדין התורה ואם יתממשו חלילה יגרמו חרפת רעב לילדים רבים. ביה"ד מביא מקורות נרחבים בעניין זה. לעמדת ביה"ד, אם עמדת משפט התורה הייתה נשמרת מעיקרא כפי שפסקו בבתי הדין מאז ומתמיד, בלא פרשנות שגויה, לא היינו מגיעים למציאות אליה הגענו כיום, שבגלל עול המזונות מבקשים אבות להשתמט מאחריותם המלאה. כן נדרש ביה"ד, בשולי פסה"ד, לפסה"ד בע"מ 919/15 בע"מ 1709/15, שניתן בימים האחרונים בהרכב מורחב ביהמ"ש העליון. לדעת ביה"ד, דעתם של השופטים חברי ההרכב אינה משקפת את דעת ההלכה בכל הנוגע לדיני קדימה בצדקה כאשר האב אינו אמיד או כאשר נפסקה משמורת משותפת וכי בפס"ד זה, התבארה הדרך הנכונה לפי דין תורה".

הדיינים העלו חשש לפיו אבות ישתמטו מאחריותם המלאה לסיפוק צרכי הילדים, ולפיכך דחו את בקשת האב לביטול המזונות אך פתחו לו את הדלת לתביעה להפחתת מזונות בשל שינוי נסיבות.

בסוף פסק הדין מביע כבוד היו"ר הגר"א אדרי שליט"א את הסתייגותו משינוי הדרך באומרו כי במשך שנים נהגו למתוח ביקורת על פסיקות המזונות הנמוכים שנפסקו בבית הדין הרבני, הקהל הרחב בחר בבית משפט לענייני משפחה בשל המזונות הגבוהים שנפסקים שם, אך דווקא החיוב הגבוה במזונות גרם לקריסתם הכלכלית של אבות, ונשמעו קריאות לשינוי, אולם תיקון העיוות ע"י עיוות אחר ידון אימהות וילדים לחרפת רעב. הדיינים מציעים לחזור לשיטת ההלכה שיטה המטילה חובה מוחלטת על האב לזון את ילדיו אך מחייבת אותו במזונות מידתיים לנוכח הכנסותיו ויכולתו.

קרן גליק, עו"ד- לשיחת יעוץ ניתן לפנות בפלאפון 050-6657887.

 

פורסם בקטגוריה גירושים / גירושין, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.